Daily News Hits The Streets

It will start publishing next Friday according to a statement posted on its website.

“Will our valued readers and advertisers please note that from next Friday, March the 25, the paper will resume publishing daily,” it said.

The Daily News will be published by Associated Newspapers of Zimbabwe and will come alongside its sister paper, The Daily News on Sunday.

Since it was licenced it June last year, the publication had been preparing for the launch and at one time it was written off amid rumours that it was failing to raise enough funding for the newspaper project.

News Day, which was licenced alongside Daily News published 10 days after getting licence and will celebrate its first anniversary in June.

Meanwhile Zimbabwe’s struggling newspaper industry is facing a fresh threat as the Zimbabwe Media Commission (ZMC) is demanding that they pay a percentage of their 2010 as a statutory annual levy.

Tafataona Mahoso, the ZMC chief executive officer has written to all media houses reminding them that according to the Access to Information and Protection of Privacy Act (AIPPA), they are required to pay a 0,5 percent levy of their audited gross turnover.

The money must be paid not later than the end of 90 days after December 31 every year.

“A penalty of double the amount payable will be charged for failure to pay the amount before the due date, which is March 31, 2011,” Mahoso said in the letter.

“There is form AP6 to be completed and returned to ZMC together with a copy of audited accounts for the year 2010 and the payment due by March 31, 2011.

“In the absence of audited accounts you are expected to pay the prescribed levy based on the provisional accounts for 2010.”

Most Zimbabwean newspapers are struggling to survive and the demands that they pay the levy by this month end would come as a big blow.

Already newspapers pay every year for their licences to be renewed and to have their staff accredited in terms of AIPPA.

ZMC chairman Godfrey Majonga has defended the steep fees saying the body was only getting US$196 000 from treasury, which is not enough for its operations.